onsdag den 27. februar 2013

Enden af den søde tand


Skrevet af Niki Gulddal og Jonas Meerhsohn
Sukker er blevet forbudt i stort set alle skoler i hele Danmark, og flere og flere kommuner forbyder enhver form for sukker i folkeskoler og SFO’er. Svendborg kommune har lavet en ny nul sukker-politik, hvor kommunens institutioner forbyder sukker i skoler og SFO’er for børn mellem 0 til 16 år. Dette indfatter, at børn hverken må dele flødeboller ud på deres fødselsdag eller at der heller ikke må deles en kage ved speciale lejligheder.    
Men det mener sundhedsforsker ved Danmarks Pædagogiske Universitet, Karen Wistoft ikke. Hun siger:

”Jeg synes, det er hysterisk. Man lærer ikke børnene at leve sundt ved at forbyde dem noget, de syntes smager godt. I stedet skal man udvikle deres kompetencer og lære dem at forholde sig fornuftigt til det, de spiser. Alle børn vil opdage, at det her forbud gælder i børnehaven. De lærer, at noget er forbudt det ene sted og tilladt et andet sted. Det, man risikerer, er, at børnene går helt amok, når de så får adgang til sukker, eller at de forsøger at snyde sig til søde sager, når de kommer hjem".

Men Fødevarestyrelsens Tove Vestergaard er meget begejstret for denne idé og syntes det er flot af Svendborg Kommune at tage stilling til at sukker ikke bør høre til i skoler. Hun ville ønske at der var flere kommuner der gjorde ligesom Svendborg.

Lone Clemmensen som er formand for Øhavets lærerkreds mener at gå ind og forbyde enkelte levnedsmidler, ville være en dårlig idé.

Selvfølgelig er det godt at have en holdning om at prøve at begrænse for eksempel brug af sukker, men at Anton i 1. klasse deler flødeboller ud i klassen til sin fødselsdag er jo ikke det der gør, at man bliver overvægtig, og sådanne hyggestunder er vigtige for både børn og lærere”, siger Lone Clemmensen

Men det stopper ikke der, bliver der afholdt børnefødselsdag hjemme i privaten, gælder det samme forbud om nul servering af kage, slik, is, saftevand, sodavand og andre ting som er fyldt af tomme kalorier. Men er det ikke en krænkelse af privat livet at kommunen skal bestemmer hvad borgerne skal server i deres eget hjem? Betyder det også at lille Lucas på 8 år ikke må få en chokolade mad med i skole, fordi skolen mener at det straks fører til fedme og dårlige beslutningen omkring kost?

 

Hvad gør sukker? Sukkergruppen omfatter almindeligt
sukker, druesukker, frugtsukker, sirup og honning. Sukker findes i store mængder i marmelade, i sukkerholdige sodavand og andre læskedrikke samt i forskelligt slik. I følge Forsyningsstatistikken aftager hver dansker ca. 110 g sukker dagligt (inkl. spild fra sukkerlager mv.), mens Levnedsmiddelstyrelsens kostundersøgelse fra 1995 fandt en gennemsnitlig daglig indtagelse af sukker på ca. 50 g. Da der er tendens til at underrapportere sukkerindtagelsen, ligger den sande indtagelse formentlig et sted i mellem de to værdier. Sukker indeholder praktisk taget ingen livsnødvendige næringsstoffer. Høj sukkerindtagelse resulterer derfor i en tilsvarende nedsat indtagelse af mere lødige levnedsmidler og dermed af kostfibre og andre nødvendige næringsstoffer.

Kulhydraters betydning for kognitive evner
hjernens energikilde er glukose, det vil sige at glukose er det brændstof som hjernen og kroppen fungere på. Hjernecellerne fungerer optimalt, hvis blodsukkeret er stabilt. Typen af kulhydrater, som indtages, er medvirkende til at fastlægge blodsukkerets niveau og stabilitet, hvilket er væsentligt, idet hjerne har behov for en jævn tilførsel af glukose fra fødevarer, som langsomt hæver blodsukkeret.
Derfor anbefaler eksperterne at udlade de hurtige kulhydrater (slik, sodavand, pasta, pizza, hvide ris og hvidt brød), og have et stabilt blodsukkerniveau som vil styrker hukommelse, koncentrationsevne, indlæring, humør og pirrelighed.

Fotosyntese


Sukker indgår i fotosyntesen, og vi forbrænder sukker i kroppen.
Kulhydrater er et fælles navn for sukkerstoffer, stivelse og cellulose. Druesukker og frugtsukker er de to grundlæggende stoffer, som de andre er dannet af. Vores normale sukkers kemiske navn er sakkarose og indeholder ligesom druesukker brint og ilt i samme forhold som i vand:

Druesukker som også på kemisk hedder glukose C6H12O6
Alm. Sukker som også går under det kemiske navn sakkarose C12H22O11
 

Sakkeriderne


Kulhydrater kaldes også for sakkarider. De simple sukkermolekyler hedder mono-sakkarider. Når to mono-sakkarider er sammensat får vi di-sakkarider. Ved sammensætning af mange mono-sakkarider får vi så poly-sakkarider, som er svære eller umuligt for os at nedbryde.

 
Mono-sakkarider
Druesukker (glukose) Frugtsukker (fruktose)
 
 
Di-sakkarider
F.eks. alm. sukker (sakkarose). Består af to sakkarider: druesukker og frugtsukker.

 

 





Kilder:
Folkeskolen.dk
Hjerteportal.dk
Hjernetips.dk
DTU.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar