Skrevet af
Niki Gulddal og Jonas Meerhsohn
Sukker er blevet forbudt i stort set alle skoler i hele
Danmark, og flere og flere kommuner forbyder enhver form for sukker i folkeskoler
og SFO’er. Svendborg kommune har lavet en ny nul sukker-politik, hvor kommunens
institutioner forbyder sukker i skoler og SFO’er for børn mellem 0 til 16 år.
Dette indfatter, at børn hverken må dele flødeboller ud på deres fødselsdag
eller at der heller ikke må deles en kage ved speciale lejligheder.
”Jeg synes, det er
hysterisk. Man lærer ikke børnene at leve sundt ved at forbyde dem noget, de
syntes smager godt. I stedet skal man udvikle deres kompetencer og lære dem at
forholde sig fornuftigt til det, de spiser. Alle børn vil opdage, at det her
forbud gælder i børnehaven. De lærer, at noget er forbudt det ene sted og
tilladt et andet sted. Det, man risikerer, er, at børnene går helt amok, når de
så får adgang til sukker, eller at de forsøger at snyde sig til søde sager, når
de kommer hjem".
Men Fødevarestyrelsens Tove Vestergaard er meget begejstret
for denne idé og syntes det er flot af Svendborg Kommune at tage stilling til
at sukker ikke bør høre til i skoler. Hun ville ønske at der var flere kommuner
der gjorde ligesom Svendborg.
Lone Clemmensen som er formand for Øhavets lærerkreds mener
at gå ind og forbyde enkelte levnedsmidler, ville være en dårlig idé.
”Selvfølgelig er det
godt at have en holdning om at prøve at begrænse for eksempel brug af sukker,
men at Anton i 1. klasse deler flødeboller ud i klassen til sin fødselsdag er
jo ikke det der gør, at man bliver overvægtig, og sådanne hyggestunder er vigtige
for både børn og lærere”, siger Lone Clemmensen
Men det stopper ikke der, bliver der afholdt børnefødselsdag
hjemme i privaten, gælder det samme forbud om nul servering af kage, slik, is,
saftevand, sodavand og andre ting som er fyldt af tomme kalorier. Men er det
ikke en krænkelse af privat livet at kommunen skal bestemmer hvad borgerne skal
server i deres eget hjem? Betyder det også at lille Lucas på 8 år ikke må få en
chokolade mad med i skole, fordi skolen mener at det straks fører til fedme og
dårlige beslutningen omkring kost?
Hvad gør sukker?
Sukkergruppen omfatter almindeligt
sukker, druesukker, frugtsukker, sirup og honning. Sukker findes i store mængder i marmelade, i sukkerholdige sodavand og andre læskedrikke samt i forskelligt slik. I følge Forsyningsstatistikken aftager hver dansker ca. 110 g sukker dagligt (inkl. spild fra sukkerlager mv.), mens Levnedsmiddelstyrelsens kostundersøgelse fra 1995 fandt en gennemsnitlig daglig indtagelse af sukker på ca. 50 g. Da der er tendens til at underrapportere sukkerindtagelsen, ligger den sande indtagelse formentlig et sted i mellem de to værdier. Sukker indeholder praktisk taget ingen livsnødvendige næringsstoffer. Høj sukkerindtagelse resulterer derfor i en tilsvarende nedsat indtagelse af mere lødige levnedsmidler og dermed af kostfibre og andre nødvendige næringsstoffer.
sukker, druesukker, frugtsukker, sirup og honning. Sukker findes i store mængder i marmelade, i sukkerholdige sodavand og andre læskedrikke samt i forskelligt slik. I følge Forsyningsstatistikken aftager hver dansker ca. 110 g sukker dagligt (inkl. spild fra sukkerlager mv.), mens Levnedsmiddelstyrelsens kostundersøgelse fra 1995 fandt en gennemsnitlig daglig indtagelse af sukker på ca. 50 g. Da der er tendens til at underrapportere sukkerindtagelsen, ligger den sande indtagelse formentlig et sted i mellem de to værdier. Sukker indeholder praktisk taget ingen livsnødvendige næringsstoffer. Høj sukkerindtagelse resulterer derfor i en tilsvarende nedsat indtagelse af mere lødige levnedsmidler og dermed af kostfibre og andre nødvendige næringsstoffer.
Kulhydraters betydning for kognitive evner
hjernens energikilde er glukose, det vil sige at glukose er det brændstof som hjernen og kroppen fungere på. Hjernecellerne fungerer optimalt, hvis blodsukkeret er stabilt. Typen af kulhydrater, som indtages, er medvirkende til at fastlægge blodsukkerets niveau og stabilitet, hvilket er væsentligt, idet hjerne har behov for en jævn tilførsel af glukose fra fødevarer, som langsomt hæver blodsukkeret.
Derfor anbefaler eksperterne at udlade de hurtige kulhydrater (slik, sodavand, pasta, pizza, hvide ris og hvidt brød), og have et stabilt blodsukkerniveau som vil styrker hukommelse, koncentrationsevne, indlæring, humør og pirrelighed.
hjernens energikilde er glukose, det vil sige at glukose er det brændstof som hjernen og kroppen fungere på. Hjernecellerne fungerer optimalt, hvis blodsukkeret er stabilt. Typen af kulhydrater, som indtages, er medvirkende til at fastlægge blodsukkerets niveau og stabilitet, hvilket er væsentligt, idet hjerne har behov for en jævn tilførsel af glukose fra fødevarer, som langsomt hæver blodsukkeret.
Derfor anbefaler eksperterne at udlade de hurtige kulhydrater (slik, sodavand, pasta, pizza, hvide ris og hvidt brød), og have et stabilt blodsukkerniveau som vil styrker hukommelse, koncentrationsevne, indlæring, humør og pirrelighed.
Fotosyntese
Kulhydrater er et fælles navn for sukkerstoffer, stivelse og cellulose. Druesukker og frugtsukker er de to grundlæggende stoffer, som de andre er dannet af. Vores normale sukkers kemiske navn er sakkarose og indeholder ligesom druesukker brint og ilt i samme forhold som i vand:
Druesukker som også på kemisk hedder glukose C6H12O6
Alm. Sukker som også går under det kemiske navn sakkarose C12H22O11
Alm. Sukker som også går under det kemiske navn sakkarose C12H22O11
Sakkeriderne
Kulhydrater kaldes også for sakkarider. De simple
sukkermolekyler hedder mono-sakkarider. Når to mono-sakkarider er sammensat får
vi di-sakkarider. Ved sammensætning af mange mono-sakkarider får vi så
poly-sakkarider, som er svære eller umuligt for os at nedbryde.
Mono-sakkarider
|
Druesukker (glukose) Frugtsukker
(fruktose)
|
Di-sakkarider
|
F.eks. alm. sukker (sakkarose). Består
af to sakkarider: druesukker og frugtsukker.
|
Kilder:
Folkeskolen.dk
Hjerteportal.dk
Hjernetips.dk
DTU.dk
Folkeskolen.dk
Hjerteportal.dk
Hjernetips.dk
DTU.dk
Ingen kommentarer:
Send en kommentar