Af Lina Green H.
”Linje H mod Frederikssund er 20
minutter forsinket.” Det synes efterhånden at være mere reglen end undtagelsen
når der kommer forsinkelser på togene. Især når dét tog man har ventet på i 20
minutter, endelig kommer ind på perronen, er der en skærm i toget, hvor DSB
ligefrem reklamerer med at de fleste afgange kører ”til tiden”. Undskyld mig,
men er der ikke noget virkelig galt, når de nærmest er stolte over deres
rettidige afgange?
DSB må føle stor glæde ved at rippe deres kunder fra samtlige penge de ejer, lige så snart de skal med toget. Skal jeg besøge familien i Greve, må jeg nu af med ikke mindre end 60 kr.! For én vej! For hjem skal jeg jo på tidspunkt, og så koster det mig lige 60 kr. ekstra. Så DSB får 120 kr. af mig for at jeg kan besøg min lille familie i Greve. Selve turen tager sølle 20 minutter, så det må godt nok være en timeløn de ansatte i DSB får. Jeg har i princippet ikke noget imod at betale for min billet, men når prisen kontinuerligt stiger, selvom regeringen lovede en nedskæring på næsten 40 %, så får jeg altså lidt sure opstød af det. Men hvad jeg virkelig ikke kan forstå, er at priserne stiger hvert eneste år. Det ender vel med at jeg skal betale for at tage min taske med i toget.
Det værste af det hele, er at de ret faktisk kan tillade sig at sætte priserne så højt, for hvem skulle give dem konkurrence?
Tabel 1. Prisforskel 2011 / 2013
Klippekort, voksen
Zoner
|
Pris 2011
|
Pris 2013
|
% Prisstigning
|
2
|
140 kr.
|
150 kr.
|
7,2 %
|
3
|
180 kr.
|
200 kr.
|
11,2 %
|
4
|
230 kr.
|
250 kr.
|
8,6 %
|
5
|
285 kr.
|
305 kr.
|
7 %
|
Helt ærligt, med den udvikling
ender vi med at betale 1/4 – del mere af den nuværende pris om sølle 10 år! Jeg
kan ikke helt se, hvordan folk skulle kunne have råd til det i længden. Måske
ender man med at betale pr. kg. man belaster togene med?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar